הליך משפטי כתב אישום - מבנים מסוכנים

בניינים רבים בישראל הוכרזו כמבנים מסוכנים.
למעשה, בתל-אביב בלבד הוכרזו רק בשלוש השנים האחרונות למעלה מ-900 בניינים כמסוכנים (נכון לאוקטובר 22).
מתוך רשימה זו, כ-1,200 בעלי נכסים – דירות וחנויות – קיבלו כתב אישום על אי-ביצוע דרישות העירייה, “צו מבנה מסוכן”.

הסיבות לעיכבון רבות – בעיות כלכליות, סכסוכי שכנים ואף קלות ראש בציפייה לפרויקט תמ”א. אך כאשר העניין מגיע לפתחו של בית המשפט, בעלי הדירות עומדים בפני כתב אישום ואפשרות לקבלת קנסות גדולים.

לרוב, ההזמנה לדין תישלח ע”י העירייה לאחר כחצי שנה של אי-ביצוע העבודות הנדרשות. במידה והעבודה הדרושה תוגדר כדחופה, יתכן והזימון יגיע קודם.
דיירים רבים פונים אלינו לאחר קבלת ההזמנה למשפט או לאחר המפגש הראשון עם הרשות השופטת. ברוב המוחלט של המקרים, העירייה לא תחזור בה מכתב האישום והתובעים ידרשו לתקן את הליקויים בהקדם – ואף להשית קנס סימלי על חוסר שיתוף הפעולה.

חברתנו ביטלה עשרות כתבי אישום נגד לקוחותיה, ובכלל – כחלק מהתחייבותנו לטפל בהליכים מול הרשויות והגורמים בתחום המבנים המסוכנים, אנו דואגים לדחות את מועד הדיון הנקבע, לעדכן את בית המשפט אודות התקדמות העבודה, שיתוף נציג התביעה ומהנדסי העירייה בהליך וכל זאת עד ביטול כתב האישום.
חשוב לדעת – המערכת המשפטית בעירייה עובדת באופן שוטף. במידה ודחיתם את ביצוע העבודות הנדרשות, תהיו חשופים לקבלת כתב אישום ללא התראה מוקדמת.
קיבלתם כתב אישום? צרו קשר ונבטל אותו בהקדם!

*השירות ניתן ללא עלות נוספת במסגרת עבודות שיקום המבנה.

ביטול צו בחינם !
ממסוכנות להתחדשות

כחלק ממשימתנו לתקן ולשקם מבנים מסוכנים, חברתנו פונה אל בעלי הדירות בבניינים הישנים ומציעה לשקם את כלל היסודות הלקויים. במידה ובהמשך נוביל ונבצע את פרויקט ההתחדשות העירונית – הריסת הבניין ובניית בניין חדש, או חיזוק ושיפוץ לבניין במסגרת תמ”א 38, כלל עבודות השיקום יבוצעו ללא עלות – ובכלל זה חוו”ד מהנדס לצורך ביטול צו מבנה מסוכן והפסקת הליכים משפטיים.
אנו מאמינים במבנים בטוחים – צרו קשר ונשקם את הבניין שלכם בהקדם!

שאלות נבחרות

מבנה מסוכן הוא כל מבנה (בית צמוד קרקע, בניין דירות, מחסן וכד’) הקיים בו ליקוי או פגם המסכן את שלום השוהים והעוברים בסביבתו. מבנה יכול להיחשב כמסוכן במקרים רבים, בין היתר: אם קיימים חלקי טיח ובטון רופפים בקירות הבניין, חלקי ברזל חשופים בעמודים או במרפסות ואפילו מעקה ברזל לא מקובע בחדר המדרגות – כולם מהווים סיבה להכרזת המבנה כמסוכן!

 

רשויות מקומיות כדוגמת עיריות, מעסיקות מהנדסי בניין (לרוב במחלקה ייעודית, כדוגמת מחלקת מבנים מסוכנים בעיריות תל אביב, רמת גן וגבעתיים) המבצעים ביקורות בבניינים שלגביהם התקבלה תלונה. במידה וימצאו סיבה סבירה לקיום חשש בטיחותי, יכריזו על הבניין כמסוכן ויקציבו זמן לתיקון הליקויים ושיקום הבניין.

 

חיפוש קצר בארכיון ההנדסי של עירכם (מקוון) יראה לכם אם הבניין הוגדר כמסוכן בעבר או בהווה. בנוסף ניתן לפנות אל מחלקת מבנים מסוכנים / אגף ההנדסה ברשות המקומית, ולדרוש לדעת אם בוצעה ביקורת בבניינכם.

 

לבניין המוכרז כמסוכן לרוב תירשם הערת אזהרה בטאבו. כמו כן, בחלוף פרק הזמן שהוקצב ע”י הרשויות, בעלי הנכסים יוזמנו לבית המשפט. גרירת רגליים עשויה להוביל לכתב אישום פלילי!

 

במידה והינכם חושדים שבניינכם מסוכן, ניתן לפנות לרשות המקומית בבקשה לביצוע ביקורת, או לפנות באופן עצמאי למהנדס קונסטרוקטור לסקירת המבנה, מתן חוות דעת והנחיות להמשך. לתשומת לב: קיימות רשויות בהן הביקורות מסובסדות, אך בחלק מן הרשויות נהוגה אגרה בעלות סמלית.

 

מהנדסים גובים עלויות שונות – לעבודות שונות. כאשר נדרש לבצע סקירה ראשונית, העלויות נעות בין 2,000 ל-5,000 שקלים, כתלות בגודל הבניין, במורכבות ובריבוי הליקויים. אם מדובר בפיקוח על העבודות, נהוג לגבות כ-2,000 ש”ח לביקורת. במידה והמהנדס נדרש לכתוב חוות דעת הנדסית, העלות יכולה להגיעה עד ל-5,000 ש”ח כתלות בגודל העבודה.

 

ראשית, נידרש להבין את הסיבה לסירוב – ציפייה להתחדשות עירונית, בעיות כלכליות או סירוב גורף בתשלום דמי הוועד. ככל ומדובר בבעיות כלכליות, קיימים פתרונות שונים כדוגמת אמצעי מימון ואף אפשרות לפריסת תשלומים על פני מספר שנים. אל תשכחו שאת הבניין המשותף יש לתחזק, כפי שמתחזקים את דירתו של הפרט.

 

כל מקרה לגופו – ותלוי בחומרת הליקויים. מבנה בו קיימת סכנה מיידית(!) יטופל ע”י חברה קבלנית שתוזמן ע”י העירייה ומימונה יושת על בעלי הנכסים דרך הארנונה. ככל והליקוי נמצא במקום זניח, כדוגמת חדר כביסה על הגג שאינו בשימוש, יתכן והעירייה תאפשר לדחות את ביצוע העבודות. עם זאת חשוב להזכיר – כשמדובר במבנה מסוכן, אין להקל ראש ויש לפעול בהקדם.

 

עלויות השיקום משתנות בין בניין לבניין, כתלות בחומרת הליקויים וגודל העבודה. ככלל, מבנה מוכרז כמסוכן לאחר שהצטברו בו ליקויים רבים. לדוגמא, בתל אביב העלות הממוצע הינה כ-50,000 ₪ לבניין ממוצע (כולל מע”מ). העלות משתנה בהתאם לגודלו, מורכבות העבודה ודרישות העירייה, כאשר היא כוללת את דו”ח המהנדס המפקח.

 

ככלל, האחריות לשלמות הנכס היא על בעלי הנכס בלבד. זאת אומרת שככל וקרה (חס וחלילה) מפגע בבניין, בעלי הנכס יהיו חשופים להעמדה לדין. הרשות המקומית תשתתף בעלויות שיקום ושיפוץ, ככל והיא בעלת חלק מהנכס (כדוגמת גן ילדים או בית כנסת עירוניים).

 

נדרש להבין את העבודות שעליכם לבצע ולמנות מהנדס קונסטרוקטור שיפקח על העבודות. בנוסף, עליכם לשכור שירותי קבלן (עדיפות לקבלן רשום) שידאג לביצוע בפועל. לאחר שיתוף הפעולה של הקבלן עם המהנדס, על המהנדס לשלוח חוות דעת הנדסית של מהנדס קונסטרוקטור למהנדסי העירייה, בה יצויין שכל העבודות הנדרשות בוצעו ושהינו ממליץ על ביטול צו העירייה והסרת הבניין מרשימת המבנים המסוכנים.

 

כן, כל בעל מקצוע מוסמך רשאי לתקן את הליקויים. אך נדרש שיהיה פיקוח של מהנדס קונסטרוקטור (מהנדס בניין) על מנת לוודא שהעבודות מבוצעות כשורה ולצורך חוות הדעת ההנדסית. שימו לב, כאשר מדובר בבטיחות הבית שלכם – מוטב שלא לחסוך בעלויות. במידה וימצא כשל או פער בעבודה או שהעבודה תבוצע ברשלנות, העלויות בהצעת המחיר הראשונית עשויה להיראות זניחה ביחס לאחרית דבר. על פי רוב, מומלץ שהעבודות יבוצעו ע”י קבלן רשום.

 

ניתן לבדוק אם הקבלן שבחרתם הוא קבלן רשום בפנקס הקבלנים בקישור הבא https://www.gov.il/he/departments/general/construction_registry . חשוב לדעת – על פי חוק, קבלן שאינו רשום מוגבל לסוג העבודות שאותן הוא רשאי לבצע ובהיקף כספי מסוים. בפנקס הקבלנים לא רשאים להירשם מי שמוגדר כפושט רגל או ביצע עבירה תחת חוק התכנון והבנייה.

 

ישנם קבלנים (לא רשומים) המציגים ללקוחותיהם מספר קבלן שאינו שלהם. לרוב מדובר בעובדי הקבלן, מכרים או שותפויות. חשוב לדעת – בעבודות בתחום שיקום המבנים, מומלץ שהקבלן המבצע יהיה רשום בעצמו. בשביל הפיקוח, הבטיחות והאחריות. כך יש למי לפנות

 

על פי חוק, שנה. אך בתחום עבודות השיקום קבלנים רבים מציעים בין 7 ל-10 שנים. ההמלצה שלנו: במידה והקבלן מאמין באיכות העבודה, אל תתפשרו על פחות מ-10 שנים!

 

הזמנה לבית משפט אינה חורצת גורלות – ניתן להספיק ולתקן את הבניין עד הדיון וכך לבטל את המשפט. חברתנו תשמח לייעץ לכם בהליך ובהתנהלות מול הרשויות!

זו שאלה רטורית! מנהל החברה, עמי אסור, הוא קבלן רשום בעצמו (מס’ קבלן 30800) בפנקס הקבלנים. בחברה מועסקים מנהלי עבודה ומפקח קונסטרוקטור שמפקח על כל העבודות. הניסיון של החברה מתפרס על פני כ-30 שנה, החברה מבוטחת ונותנת אחריות של 10 שנים על כל עבודותיה, כאשר היא מתחשבת במצב הכלכלי של הלקוחות ומאפשר פריסת תשלומים נוחה. והכי חשוב – ביטחון ושקט נפשי – א. עמי לא מקבלת מקדמות! כאשר מדובר בשיקום הבניין, התשלום מתבצע רק לאחר קבלת אישור העירייה על ביצוע כלל העבודות והסרת הבניין מרשימת המבנים המסוכנים!

 

קיבלתי צו מבנה מסוכן מה עלי לעשות?

בכל אגף הנדסי של רשות עירונית ישנה מחלקה ייעודית לטיפול במבנים מסוכנים, אשר אחראית על הכרזתו של מבנה כמסוכן.
הסיבה להגדרת מבנה כמסוכן יכולה להיות גדר או מעקה שאינם מקובעים, מדרגה שבורה או שבר בקירות הבניין. ככלל אצבע, מדובר בליקויים מסכני חיים – לדיירים או לעוברי אורח.
במרבית המקרים, בעלי הדירות יקבלו מכתב מהעירייה – צו מבנה מסוכן, בו מפורטים הליקויים שנמצאו וההנחיות, לפיהם על הדיירים לפעול למען הסרת הסכנה וביטול צו העירייה. התהליך עלול להיראות כמסובך למי שאינו עוסק בתחום הבנייה והשיפוצים.
כאשר מדובר בשיקום קונסטרוקטיבי (קרי שיקום יסודות הבניין), נדרשת מעורבותו של מהנדס קונסטרוקטור שילווה, ינחה ויפקח על הנעשה בתהליך. בסופו של דבר, המהנדס יהיה אחראי לכתיבת חוות דעתו בדבר סיום הביצוע, איכות החומרים ותקינות העבודה ושליחת אישורו למחלקת המבנים המסוכנים.

מצאתי מהנדס! מה השלב הבא?

כעת נדרש למצוא קבלן מבצע.
אך על מנת לבחור את בעל המקצוע האידיאלי, עליכם לבצע סינון לפי מספר שלבים:

שלב 1 – קבלן רשום או לא רשום?

חשוב שהקבלן יהיה רשום בפנקס רשם הקבלנים (להלן קישור)!

מהות הפנקס היא להציג את סיווגו של הקבלן, על פי הכשרתו, ניסיונו והתאמתו לביצוע עבודות מסוימות ובהיקף הכספי המותר. קבלן שיבצע עבודות החורגות מהיתרו, בין אם ביצע אותן בעצמו או בהסתמך על רישום חברו, יבצע עבירה פלילית! במקרה שכזה – האחריות הביטוחית תהיה עליכם!

שלב 2 – סינון המקצועיות:

ישנן חברות קבלניות רבות המספקות עבודות שיפוצים. אך במעטות מהן בעל החברה הוא גם בעל המקצוע. תקלידו את מספר הקבלן במנוע החיפוש של רשם הקבלנים ותלחצו על הפלוסים [+] שמופיעים ליד שם החברה. תוכלו לראות על סמך מי החברה מוגדרת כקבלנית – על סמך כישורי אחד העובדים או כישורי המנהל.

שלב 3 – סינון האיכות:

בקשו מהקבלן רשימת ממליצים ופרויקטים. דרשו לבקר באתרי עבודה בביצוע, לראות פרויקטים שבוצעו לפני שנה, חמש, עשור ואף יותר – זכותכם לדעת כיצד צפוי להיראות ביתכם בגמר העבודה ושנים לאחר ביצועה. חקרו לעומק וחפשו חוות דעת וביקורות. בביצוע פרויקט גדול – אין מקום לטעויות.

שלב 4 – ערך מוסף:

הביצוע והפיקוח מובנים והכרחיים. אך זכרו שאתם, כלקוחות, רואים את התמונה הקטנה, בעוד שנותן השירות רואה לנגד עיניו עשרות פרויקטים מידי חודש. זה המקום להדגיש שתחום השיפוצים והבנייה לוקה ברגולציה ופיקוח על ספקי השירות – החוק מחייב את הקבלן לתת שנת אחריות אחת! כאשר מדובר בבית שלכם, וככל הנראה בפרויקט המשמעותי ביותר שתעברו בחייכם (שני לרכישת דירה) – דרשו לקבל את המירב. ישנם קבלנים שיתנו שנת אחריות אחת, ויתכן מאוד שהתיקונים לא יתפרקו גם לאחר שנתיים. יהיו מי שיציעו שלוש, חמש ושבע שנות אחריות, וכבר במהלך העבודה תביעו ספקות בדבר איכות העבודה. עליכם לבחור בקבלן, שבלב שלם יעמוד מאחורי עבודתו, איכות החומרים וביצועי העובדים, ויסכים לתת את תקופת האחריות המרבית המוסכמת.

שלב 5 – השירות:

ביצעתם סינון ובחרתם את הקבלן שיבצע את הפרויקט? נהדר! כעת עליכם לדאוג למנהלה ולטפסים. הגישו בקשה לרשות המקומית להיתר הביצוע (בדרך כלל, דרישה לשיקום אינה דורשת היתר מיוחד). מתחילים בעבודה? דאגו לביטוח! על פי החוק, ככל שעובר אורח, מבקר או שוהה – ואפילו הקבלן המבצע או מי מעובדיו – יפצעו בשטח בניינכם, כבעלי הנכס, תהיו האחראים הבלעדיים לנזק שייגרם. לכן, נוסף לכל התהליך המסורבל, חשוב שלבניין תהיה פוליסת ביטוח תקפה לכל אורך תקופת העבודה.

אין לכם ביטוח? – לא נורא. דרשו מהמבצע להחזיק פוליסת קבלנים בתוקף, שתכלול את בניינכם.

היתרונות שלנו שיקום בדרך הבטוחה

אנו בעלי ניסיון של כ-30 שנות שיקום ומאות מבנים שוקמו על ידינו (אם לא אלפים) – מאז ומתמיד זו היתה התמקצעותנו.
מנהל החברה, עמי אסור, הוא קבלן רשום בעצמו, המופיע בפנקס רשם הקבלנים תחת המספר 30800.

בחברתנו מועסקים:

– מנהלי עבודה מוסמכים עם ניסיון של עשרות פרויקטים;

– פועלים-עובדי חברה המוסמכים לעבודות בגובה ועם ניסיון רב שנים;

– מהנדס קונסטרוקטור המפקח על כל עבודותינו מעל ל-20 שנים;

– צוות לשכה שילווה אתכם בכל התהליך ויספק את כל מעטפת השירות הנדרשת – החל מהתכנון, דרך הביצוע ועד
השלמת דרישות העירייה (ביטול צו מבנה מסוכן).

במילים אחרות – אנחנו לוקחים על עצמנו את כל הטיפול וההתעסקות בביטול הצו ובשיקום המבנה המסוכן.

קיבלתם זימון לבית משפט? – נדאג לבטלו!

אנחנו שולחים דוחות מצב ועדכונים על בסיס יומי ודואגים שהמקסימום שתעשו במהלך הפרויקט יהיה לשלוח סמיילי לב למנהלי העבודה שלנו.
איתנו, הבניין שלכם יהיה בטוח! אנחנו בעלי ביטוח קבלנים – 20 מיליון ש”ח (המקסימלי האפשרי).
אנחנו בטוחים באיכות החומרים, בביצועי העובדים ובתוצאה לה אתם מצפים – ניתן 10 שנות אחריות על כל עבודותינו ולא נקבל כל תשלום או מקדמה עד קבלת אישור העירייה על ביצוע העבודות! שקט נפשי כבר אמרנו?

דילוג לתוכן